سینه‌زنی کربلایی و واحد از سنت‌های عزاداری خرمشهر

با فرارسیدن ماه محرم شور حسینی یک بار دیگر سراسر ایران را در برگرفته و دوستداران اهل بیت بر مظلومیت خاندان پیامبر به سوگواری می‌پردازند.

ایران اسلامی‌ما نیز خاستگاه اقوام مختلفی است که هر یک آیین‌ها و سنت‌های زیبایی را به مناسبت‌های مختلف دارند.

یکی از مناسبت‌هایی که دارای سنن مختلفی در بین همو‌طنان نقاط مختلف کشورمان است محرم است که در طول این ماه و به ویژه دهه اول شاهد آیین‌های مختلفی در سراسر کشور هستیم.

در خرمشهر و جنوب غربی‌ترین نقطه ایران که به کربلای ایران  و نجف ثانی نیز معروف شده است محرم حال و هوایی دیگر دارد و زیبایی آیین‌های مختلف سنتی در این شهرستان مهمانان بسیاری را از نقاط مختلف سراسر کشور به این شهر می‌رساند به گونه‌ای که حتی خرمشهری‌های ساکن در دیگر کشورها و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در ماه محرم به شهر خود بازگشته تا در آیین‌های عزاداری حضور داشته باشند.

اکنون با قرار گرفتن در ایام ماه محرم همه مساجد و حسینیه‌های خرمشهر مملو از عاشقانی است که از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم‌ها در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا گردهم می‌آیند و خود را برای عزاداری آماده می‌کنند.

یکی از سنت‌های عزاداری‌ها در خرمشهر سینه‌زنی به شیوه کربلایی و واحد است.

در عزاداری کربلایی که اغلب در مساجد و حسینیه‌های بزرگ و با جمعیت فراوان انجام می‌شود عزاداران به شکل ردیفی و با نظمی خاص رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند به گونه‌ای که هر دو ردیف روبه‌روی هم ایستند.

عزاداران در این شیوه دو دست خود را بالا می‌برند و به شکل هماهنگ همزمان پایین آورده و سینه‌زنی می‌کنند.

معمولاً یک نفر برای گرم نگه‌داشتن عزاداران به وسط ردیف‌ها رفته و با فریاد «یاحسین و حسین شهید، یا مظلوم» سینه زنان را به اصطلاح گرم می‌کند.

نوع دیگری از سینه‌زنی نیز در این روزها در خرمشهر وجود دارد که به سینه‌زنی واحد یا بوشهری معروف است.

در این نوع سینه زنی عزاداران به شکل زنجیره‌وار قرار گرفته و یکی از دست‌ها را بر کمر فرد دیگر قرار داده و با دست دیگر سینه‌زنی می‌کنند.

در این شیوه عزاداری مداح در وسط مسجد و یا حسینیه قرار می‌گیرد و زنجیره‌ها نیز از کنار تریبون مداح آغاز و به شکل دایره‌‌های تو در تو تا انتهای محل عزاداری ادامه می‌یابد.

در عزاداری واحد یا بوشهری زنجیره‌های عزاداران در حین سینه‌زنی به شکل کاملاً منظمی به صورت مدور حرکت می‌کنند.

سینه‌زنان نیز دست‌های خود را بالا برده و هنگام زدن آن به سینه‌ها معمولاً سر و قسمتی از بالاتنه خود را کمی خم می‌کنند.

آیین سینه‌زنی کربلایی و واحد از جمله سنت‌های عزاداری خرمشهر است که همه ساله به ویژه در مسجد جامع خرمشهر و حسینیه مرحوم آیت‌الله سید عدنان عدنانی به شکل باشکوهی برگزار می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.